Talentiko docenten die vaste dagen per week beschikbaar zijn

Talentiko biedt scholen vakdocenten die ingezet kunnen worden ter ondersteuning, waardoor leerkrachten ontlast worden en vitaler blijven. Daarnaast kunnen zij tijdelijk één of meerdere klassen overnemen om tekorten op te vangen. Op onze website presenteren we deze docenten in een blogoverzicht, zodat scholen eenvoudig een geschikte match kunnen vinden.

Hoe en wanneer een ga jij je talentles van Talentiko inzetten op school?

Je zal als Talentikodocent je eigen lesdag(en) gaan ontwikkelen en hebt de creatieve vrijheid om deze vanuit jouw eigen specialisme in te richten! Met de competenties beschreven in het lesplan, wordt jouw les kerndoeldekkend op het creatieve vlak. Het is mogelijk verschillende disciplines met elkaar te combineren in 1 lesplan.

Docenten uit de vaste poule

Vanuit creatieve invalshoeken leert ze de kinderen teksten schrijven.

  • Opleiding: Post-Hbo vakspecialisme muziek, geen bevoegdheid
  • Leservaring: groep 3 t/m 8
  • Beschikbaarheid: Per direct op alle dagen 

Meer over Maaike >

Leontien laat kinderen creëren, ontdekken en stralen.

  • Opleiding: Propedeuse HBO Docent Drama + Onderwijskunde
  • Leservaring: Kleuters, groep 3 t/m 8, speciaal onderwijs (SO), hoogbegaafden
  • Beschikbaarheid: Vanaf 4 september 2025, woensdag t/m vrijdag

Meer over Leontien >

In Djarna’s lessen draait het niet om het eindresultaat, maar om het avontuur van maken

Opleiding: Geen lesbevoegdheid, wel ruime ervaring en “onbevoegd bekwaam”
Leservaring: Kleuters, groep 3 t/m 8
Beschikbaarheid: Vanaf 2 juni 2025, maandag t/m donderdag

Meer over Djarna >

Natuurlijk overwicht met oog voor elk kind.

  • Opleiding: 4e jaars LIO
  • Leservaring: Groep 3 t/m 8, speciaal Onderwijs (SO), hoogbegaafden groep.
  • Beschikbaarheid: Per direct op dinsdag

Meer over Boga >

Petra verbindt techniek en creativiteit met betekenisvol maken.

  • Opleiding: Vakschool Edelmeden en BIK-opleiding (Beroepskunstenaar In de Klas) – post-HBO
  • Leservaring: Groep 3 t/m 8, speciaal onderwijs (SO)
  • Beschikbaarheid:  dinsdag t/m donderdag

    Meer over Petra >

    Met muziek, zintuigen en gevoel brengt Irena ieder kind in beweging.

    • Opleiding: Muziekdocent
    • Leservaring: Kleuters, groep 3 t/m 6, speciaal onderwijs (SO)
    • Beschikbaarheid:  maandag, woensdag, donderdag en vrijdag

      Meer over Irena >

      Job leert kinderen denken, maken en durven in de wereld van techniek.

      Opleiding: PABO + Tweedegraads bevoegdheid
      Leservaring: Groep 5 t/m 8
      Beschikbaarheid: Vanaf 25 augustus 2025, woensdag t/m vrijdag

      Meer over Job >

      “Als kinderen zelf mogen onderzoeken, ontdekken ze hoe leuk leren kan zijn.”

      • Opleiding: Eerstegraads docent Scheikunde
      • Leservaring: Groep 3 t/m 8, speciaal onderwijs (SO), hoogbegaafden
      • Beschikbaarheid: per direct op ma, woe en/of vrij

      Meer over Bert >

      Saja brengt kunst, rust en enthousiasme samen in de klas.

      • Opleiding: Geen officiële lesbevoegdheid, wel diverse cursussen in klassenmanagement
      • Leservaring: Kleuters, groep 3 t/m 8, speciaal onderwijs (SO)
      • Beschikbaarheid: Vanaf 22 augustus 2025, maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag

      Meer over Saja >

      Voor alle disciplines geldt:
      • Leerlingen ontdekken hun talenten, door te experimenteren en doen.
      • Leren een kunstvorm of ander thema kennen, en wat je ermee kan.
      • Expressie! Gevoel uitdrukken door middel van een kunstvorm, spel of beweging.
      • Samenwerken binnen 1 onderwerp of opdracht.

      Elke les is opgesteld volgens de kerndoelen en leerlijnen zoals die landelijke zijn afgesproken binnen het onderwijs. Deze kun je terugvinden op de website van SLO. (www.slo.nl)

      Onderdeel van lessen zijn het opdoen van nieuwe vaardigheden en dan in het bijzonder met de 21e eeuwse vaardigheden. Voor de verschillende leerjaren is het van belang om betekenisvolle onderwerpen en thema’s te kiezen, zodat de lesinhoud aansluit bij de interesses en niveau per bouwdeel.

      Opbouw van de les

      Een les of lessenserie binnen jouw discipline(s) heeft een opbouw, bestaande uit een zogeheten “kop en staart”. We hebben een invulbaar lesplan ontwikkeld dat opgebouwd is uit deze 4 fases:

      Oriënteren
      Bij het oriënteren gaat het erom je de leerling ­weet te prikkelen om de opdracht en het thema te verkennen. Denk hierbij aan het inspelen op de zintuigen (zien, ­horen, voelen, enz.), fantaseren, associëren, ­beschouwen, en (nieuwe) ideeën opdoen. Je kan bijvoorbeeld denken aan het laten zien van kunstwerken, er kan muziek geluisterd worden, er kan een verhaal verteld worden of bekijk een voorstelling. Door het ­thema of de opdracht van alle kanten te bekijken, te beluisteren en te beleven zijn de leerlingen aan het reflecteren. Dat is waar deze fase zich op richt.

      Onderzoeken
      Daarna kun je verschillende mogelijkheden en oplossingen voor de opdracht of de verwerking van het thema met de leerlingen gaan onderzoeken. Belangrijk is dat de leerlingen gestimuleerd worden om zelf tot oplossingen te komen en zelf ideeën te bedenken en (alleen of samen met medeleerlingen) keuzes te maken. Laat de leerlingen zelf verwoorden waarom ze welke keuzes gemaakt hebben, dit is de reflectie op dit onderdeel. Het is voor hen mogelijk om te benoemen of terug te vallen op datgene wat je in de oriënterende fase hebt behandeld.

      Creëren
      Nu gaat het over de vak­specifieke kennis en vaardigheden die zij nodig hebben om de opdracht te kunnen vormgeven. Daarbij maken zij gebruik van de kennis uit de onderzoeksfase. Dat verband leggen tussen keuzes uit de onderzoeksfase en de uitvoeringsfase is belangrijk in de reflectie binnen dit onderdeel. Je kan in deze fase feedback geven, maar ook laten geven door medeleerlingen, een stagiair, onderwijsassistent bijvoorbeeld. In deze fase wordt feedback gegeven, door de leerkracht, gastdocent of door medeleerlingen, op de ­uitvoering.

      Presenteren en evalueren
      Ga met de leerlingen het proces doorlopen en beschouw daarbij het eindproduct. Reflecteer hierop door vragen te stellen als “wat ging er goed en wat minder?” Er kunnen leerpunten geformuleerd worden die de basis kunnen zijn van een volgende opdracht.