Over ons
Het talent achter Talentiko
Talentiko is opgericht door Shanna Deurloo en Irma Santema, twee professionals die elkaar al kennen sinds hun vooropleiding aan de kunstacademie. Ze delen een passie voor creativiteit en onderwijs, wat hen heeft geïnspireerd om een innovatieve benadering te ontwikkelen. Wat begon als een invalpoule voor het vervangen van zieke leerkrachten met creatieve lessen, is inmiddels uitgegroeid tot een veelzijdige en impactvolle organisatie.
Het creatief talent
Shanna brengt haar zakelijke kennis en ervaring mee. Als creatieve denker heeft ze een oplossingsgerichte aanpak en het talent om heldere afspraken te maken. Irma, aan de andere kant, denkt conceptueel vanuit haar creatieve achtergrond en deelt haar visie graag in haar schrijfsels. Samen hebben ze een krachtige combinatie van zakelijke en creatieve expertise die Talentiko onderscheidt.
Creatief Onderwijs en Innovatie
Talentiko combineert de krachten, netwerken en visie van haar oprichters om scholen van binnenuit te ondersteunen. Ons doel is om creatieve oplossingen te bieden die bijdragen aan het welzijn en de ontwikkeling van leerlingen. Door creativiteit te integreren in het onderwijs, helpen we scholen niet alleen bij het vervullen van directe behoeften, maar zorgen we ook voor een langdurige impact.
Wij zijn Talentiko
Talentiko heeft als missie om meer creativiteit op scholen te brengen.
Dat doen wij door als partner van scholen meer rust en ruimte te creëren door de inzet van Talentiko-docenten.






Onze visie
Ontwikkeling in Onderwijs
Talentiko biedt innovatief onderwijs dat zowel creativiteit als cultureel bewustzijn stimuleert. Wij geloven dat creatief denken niet alleen de schoolprestaties bevordert, maar ook bijdraagt aan de persoonlijke groei van kinderen. Creativiteit helpt leerlingen om de wereld vanuit verschillende perspectieven te begrijpen en bevordert probleemoplossend denken.
Onze visie is om creativiteit centraal te stellen in het onderwijs. Door middel van ons unieke lesaanbod en de inzet van creatieve vakprofessionals, maken wij van creatief onderwijs een vanzelfsprekend onderdeel van het curriculum. Talentiko richt zich voortdurend op innovatie en verbetering, zodat onze aanpak niet alleen vernieuwend, maar ook duurzaam is.
Wat maakt Talentiko uniek?
Talentiko zet in op het combineren van creativiteit met onderwijsinnovatie, wat leidt tot een leeromgeving waarin kinderen zich breed kunnen ontwikkelen. Creativiteit moet niet alleen een aanvulling zijn, maar een essentieel onderdeel van het onderwijs, net zoals andere vakken.
Onze missie
Creatief en Innovatief Onderwijs
Talentiko heeft als missie om kinderen hoogwaardig onderwijs te bieden dat hun creativiteit en cultureel bewustzijn stimuleert. Wij zijn ervan overtuigd dat creatief denken de sleutel is tot een bredere en diepere wereldbegrip. Door creativiteit centraal te stellen in ons onderwijsaanbod, ontwikkelen leerlingen belangrijke vaardigheden zoals samenwerking, innovatie en probleemoplossend denken.
Onze missie is niet alleen gericht op het verbeteren van schoolprestaties, maar ook op de persoonlijke groei van elk kind. Talentiko richt zich op het continu vernieuwen van ons lesaanbod, zodat creatief onderwijs net zo vanzelfsprekend wordt als andere vakken.
De impact van creatief onderwijs
Door het stimuleren van creatief denken in het onderwijs, helpen wij leerlingen niet alleen om betere prestaties te leveren, maar ook om als individuen te groeien. Creativiteit maakt leerlingen veerkrachtiger, zelfverzekerder en beter in het oplossen van complexe vraagstukken.

Ontzorgen en ondersteunen
Talentiko brengt vraag en aanbod samen. Docent nodig? Docent worden? Talentiko matcht!

Uiteenlopend cultuuraanbod
Gespecialiseerde invallers en vakdocenten voor gehele kerndoel Kunstzinnige Oriëntatie. En meer zoals: voeding, burgerschap, mediawijsheid, filosofie/debat en wereldoriëntatie!

Persoonlijk en betrouwbaar
Goed bereikbaar en fijn in de omgang!
Onze inspiratie
“Een kind heeft honderd talen, maar de school en de samenleving stelen er negenennegentig van,” schreef Loris Malaguzzi (1920-1994), inspirator van het pedagogisch beleid van kinderopvang in de Italiaanse stad Reggio Emilia. Zo is zijn visie als Reggio-Emilia-benadering de wereld in gegaan. Deze psycholoog, pedagoog en filosoof inspireert ook ons. Een kind is krachtig, creatief, vol mogelijkheden, competent, intelligent, uit op ontdekking en communicatie, nieuwsgierig, leergierig en sociaal. Laat dat gegeven uitgangspunt van het onderwijs zijn: het kind met zijn potentiële talenten, nieuwsgierigheid en ontwikkelingsdrang.
Het kind bestaat uit 100.
Het kind heeft 100 talen, 100 handen, 100 gedachten,
100 manieren van denken, van spelen, van spreken.
100, altijd weer 100 manieren van luisteren, verwonderen, liefhebben.
100 vreugden om te zingen en te begrijpen.
100 werelden om te ontdekken.
100 werelden om te verzinnen.
100 werelden om te dromen.
Het kind heeft 100 talen
(en nog 100, 100, 100 meer)
maar ze pakken er negenennegentig af;
de school en de samenleving scheiden het hoofd van lichaam.
Zij zeggen tegen het kind
dat het zonder handen moet denken,
moet luisteren en niet praten,
moet begrijpen zonder vreugde,
en alleen met Pasen en met Kerstmis
mag liefhebben en verwonderen.
Ze zeggen tegen het kind:
Ik geef je de al ontdekte wereld,
en van de 100 stelen ze er negenennegentig.
Ze zeggen hen
dat werk en spel,
realiteit en fantasie,
wetenschap en verbeelding,
hemel en aarde,
verstand en droom
dingen zijn die niet bij elkaar horen.
Kortom, ze zeggen hen dat de 100 er niet is.
Het kind zegt: Zeker, de 100 is er wél!

“Als wij de dingen zouden doen waar we toe in staat zijn, dan zouden wij onszelf verbazen”
Thomas A. Edison (1847-1931)
“Ontwikkeling is niet het vullen van een emmer,
maar het ontsteken van een vuur”
William Butler Yeats, Iers dichter en Nobelprijswinnaar literatuur (1865-1939)