Op Wereldreis met De Greenscreenbox-lessen

Dankzij de internationaliseringssubsidie, aangevraagd door een Subsidiebureau namens Talentiko en vijf basisscholen, kregen leerlingen de kans om een bijzondere reis rond de wereld te maken—zonder hun klaslokaal te verlaten.

De Greenscreenbox-lessen van Talentiko brengen onderwijs tot levenhaal:

Dankzij de internationaliseringssubsidie, aangevraagd door een Subsidiebureau namens Talentiko en vijf basisscholen, kregen leerlingen de kans om een bijzondere reis rond de wereld te maken—zonder hun klaslokaal te verlaten. Door middel van de greenscreenbox en een serie interactieve lessen, leerden de kinderen niet alleen over verschillende landen en culturen, maar ontwikkelden ze ook belangrijke digitale vaardigheden die aansluiten bij het kerndoel digitale geletterdheid.

Een Wereldreis vol Ontdekkingen

Het project was opgezet als een meeslepende wereldreis. In kleine groepjes werkten de leerlingen samen en ‘streken ze neer’ in een land waar ze onderzoek naar deden. Met behulp van tablets en laptops verzamelden ze informatie over de cultuur, natuur en bijzonderheden van hun gekozen land. Ze leerden hoe ze betrouwbare bronnen konden gebruiken, informatie konden verwerken en dit konden omzetten naar een creatief eindproduct.

Elke lesdag bestond uit verschillende fasen: het ontdekken van het land, het schrijven van een script en het opnemen van scènes voor hun eigen greenscreenvideo. Zo ontstond er in de klas een bruisende werkplaats waarin kinderen elkaars talenten benutten—de één verdiepte zich in het script, een ander verzorgde het camerawerk en weer een ander nam de presentatie op zich.

Digitale Geletterdheid in de Praktijk

Tijdens deze lessen werkten de leerlingen op een natuurlijke manier aan digitale vaardigheden. Ze leerden niet alleen hoe ze de greenscreenbox konden gebruiken, maar ook hoe ze digitale tools konden inzetten om hun onderzoek vorm te geven. Denk hierbij aan het opzoeken van feiten, het verwerken van informatie in presentaties en het gebruik van videobewerking om hun filmpjes te monteren.

De afsluiting van het project was een hoogtepunt: alle filmpjes van de verschillende groepjes werden gemonteerd tot één doorlopende wereldreis, waarin een vliegtuig telkens van het ene naar het andere land vloog. Hierdoor ontstond een samenhangend geheel waarin elk groepje zijn eigen onderzoek presenteerde, terwijl de kijker mee werd genomen op een avontuurlijke reis langs verschillende landen en culturen.

Creatief Leren en Samenwerken

Naast het versterken van digitale vaardigheden, stimuleerden de lessen ook samenwerking en creatief denken. De kinderen moesten niet alleen informatie verzamelen, maar ook bepalen hoe ze dit op een boeiende manier konden overbrengen. Dit betekende samen scripts schrijven, scènes oefenen en met elkaar overleggen over de beste aanpak. Het resulteerde in een leerproces waarin zowel taalvaardigheden, wereldoriëntatie als digitale vaardigheden samenkwamen.

Een Blijvende Impact

Leerkrachten waren onder de indruk van hoe betrokken en enthousiast de leerlingen waren. “Het is geweldig om te zien hoe kinderen hun creativiteit kunnen combineren met technologie,” zei een van de docenten. “Ze leren niet alleen over de wereld, maar krijgen ook digitale vaardigheden mee waar ze later profijt van hebben.”

De leerlingen zelf waren net zo enthousiast. “Het voelde echt alsof we op reis waren,” vertelde een leerling. “En we mochten alles zelf maken en bedenken, dat was superleuk!”

Door deze lessenserie heeft Talentiko laten zien hoe technologie en creativiteit kunnen samenkomen om het onderwijs te verrijken. Dankzij de internationaliseringssubsidie kregen honderden leerlingen de kans om niet alleen de wereld te ontdekken, maar ook digitale vaardigheden op te doen die essentieel zijn voor de toekomst. Talentiko kijkt ernaar uit om dit succes verder uit te bouwen en nog meer scholen te inspireren met innovatieve en creatieve onderwijsprogramma’s!