Ontdek talent zonder extra inspanning

Heb jij dat ook? Dat je soms even zo’n heel helder moment hebt met een idee over wat je graag zou willen doen? Ik heb het regelmatig. Misschien is het een gevolg van een creatieve geest? Meestal heb ik het op de fiets, met de wind op mijn neus en weidse graslanden als decor langs mijn geraas.

Sta open voor ontdekkingen
En zojuist had ik een leuk momentje tijdens een lunch. Aan het water recht voor het kantoorpand, zie ik twee meerkoeten en geef ze een klein stukje korst van mij tosti. Direct daarna klinkt er een lief piepje van achter hen. Verscholen achter het riet zit daar een jonge meerkoet duidelijk te maken dat hij (of zij) ook wel zin heeft in een stukje van mijn lunch. Die ontdekking maakt mij blij. Dat ik even leeg genoeg was om dat te kunnen horen. Dat kleine kwetsbare piepje merk ik op tussen de ruis in mijn gedachten. En dit leidt tot een ontdekking! En dan zet ik meestal mijn verlangens, wensen en ambities neer. Ik wil de ruimte hebben om moois te ontdekken en te zien in wat er al is.

Kinderen willen gezien worden
Zoals in de klas. Het is lastig om op zo’n manier naar iedere leerling te kijken, temidden van nog 29 andere leerlingen. Ik zou willen dat ieder kind gezien wordt en kan vertrouwen opdat hij of zij krijgt wat nodig is. En dat zien is lang niet geweest. Hopelijk hebben de kinderen die niet naar school konden, wel het gevoel gehad dat ze er nog waren en meetelde op school. Ook al kwamen (of komen) ze niet goed tot “werk”.

Laten we eens de ruimte nemen om goed kijken en luisteren. Kinderen leren op 3 gebieden: 

  • auditief (dmv horen);
  • visueel (dmv zien);
  • kinetisch (dmv bewegen). 


Neem de tijd om te kijken
Bekijk ze eens van die kant. Kijk op van het werkboek, het schrift of boek. Leg de pen even neer en kijk… observeer en zie! Even een tel ruimte en laat de informatie naar je toekomen. Laat hetgeen wat je ziet even landen en zet het dan neer, stevig! En dan krijg je een antwoord op deze vragen: waar hebben de leerlingen behoefte aan? Wat hebben ze nodig? Wat beweegt deze kinderen en zet ze in beweging? Dat antwoord. Schrijf het op, sla het op, stop het in een mapje, in een tasje of koffer en neem het mee. Neem het mee naar ieder overleg en naar volgend jaar.

Wij kunnen je helpen
En vind je dit nou best moeilijk in de hectiek van de klas en wil je meer ruimte om te kunnen zien? Neem dan contact met ons op. Want wij kunnen ter werkdrukverlaging bieden of extra handen voor de klas zetten. Dit doen we door een creatieve docent in te zetten die een dag(deel) komt lesgeven. De leerlingen stappen in de wereld van een kunstenaar, muzikant, theatermaker, poëzie schrijver, techneut, wetenschapper, hiphopper, danser, filmmaker, scriptschrijver enzovoorts.

Ervaar zelf wat je voor elkaar krijgt als je wat tijd en ruimte neemt! Bekijk ons aanbod en zie hoe wij jou hierbij kunnen helpen.