Een Talentiko lesdag: Jouw Talent, Jouw Lesdag

Op deze pagina lees je wat er komt kijken bij een lesdag als Talentikodocent. Je werkt vanuit je eigen specialisme en geeft betekenisvolle, creatieve lessen die leerlingen prikkelen en inspireren. Geen standaard methode, maar jouw visie, jouw aanpak, jouw vak. Hier vind je alle info over hoe je jouw lesdag voorbereidt, vormgeeft en afrondt – met ruimte voor eigenheid én praktische ondersteuning waar nodig.

Jij geeft de dag vorm

Als Talentikodocent geef je een lesdag vorm vanuit jouw eigen specialisme. Je werkt binnen een thema dat past bij jouw discipline – denk aan muziek en cultuur (“op reis gaan en muziek maken”), of beeldende kunst (“de oude meesters” en zelf verf maken). Zo’n dag is op te vatten als een projectdag: je neemt de klas mee in jouw werkwijze, laat leerlingen actief creëren, experimenteren en nadenken over wat ze doen.

Je geeft geen reguliere les, maar brengt een eigen invalshoek mee. Tijdens de dag investeer je in kennismaking, zet je een eigen sfeer neer en neem je de klas stap voor stap mee in het proces. Er is ruimte voor oefenen, leren, reflecteren én presenteren van het eindresultaat.

Omdat jij in de klas staat als invaller, is klassenmanagement een belangrijk onderdeel van je werk. We bieden daar ondersteuning voor aan via onze training klassenmanagement. Ook kun je begeleiding krijgen bij het opzetten van een lesdag – wij hebben diverse pakketten ontwikkeld om je te helpen.

Na afloop schrijf je een korte overdracht met de hoogtepunten van de dag. Daarmee zorg je voor een goede afronding én laat je de school zien wat jouw inzet heeft opgeleverd.

Disciplines combineren in één les? Dat kan – en werkt vaak zelfs verrijkend

Werken aan creatieve kerndoelen

Als Talentiko docent ontwerp je zelf een inspirerende projectdag vanuit jouw specialisme. Je zet jouw creativiteit in om leerlingen te laten ontdekken, maken en reflecteren. Daarbij werk je met een duidelijk thema én houd je rekening met het niveau en de belevingswereld van de klas.

Een Talentikoles sluit aan bij de landelijke kerndoelen, zoals beschreven op www.slo.nl. Deze doelen helpen je om jouw les betekenisvol en doelgericht te maken. Je stimuleert 21e-eeuwse vaardigheden zoals samenwerken, jezelf uitdrukken, kritisch denken en evalueren – en laat leerlingen leren door te doen.

Hele of halve dag

Creatieve invaldocent

Talentiko zet kunstenaars, muzikanten, theatermakers, dansdocenten en andere talenten in

als invallers op basisscholen. We voorzien scholen van een bekwame vervanger op het mo-
ment dat een vaste leerkracht afwezig is vanwege ziekte, verlof of een verkorte werkweek.

De Talent-Carrousel en Flex-Caroussel

Op 1 á 2 vaste dagen per week komt een vakdocent een hele dag op een groep staan. Waar-
door alle groepen een gelijkwaardig cultuuraanbod krijgen. De leerkracht van die klas is dan

beschikbaar voor inval of heeft tijd voor overige taken. De Talent-Carrousel kan ingezet wor-
den als oplossing voor werkdruk-verlaging, een kleine vacature of als invulling van de 5e dag.

Bekijk de sheet over de Talent- en Flex-carrousel voor meer informatie over deze diensten.

Uitroosterdag(en)

Een uitroosterdag is een vervanger voor een hele lesdag op 1 klas waarbij de leerkracht zich
bezig kan houden met lesgebonden- of overige taken. Een Talentiko-lesdag kan zo ingezet

worden als werkdrukverlichting en tegelijkertijd krijgen de leerlingen les van een vakleer-
kracht muziek, theater, techniek of ander talent. Een echte win-win situatie!

Korte lessen voor meerdere klassen

Lessenserie

Meer cultuur op school en werken aan talentontwikkeling? Denk dan eens aan een talent-
serie: een lesprogramma van een aantal weken waarin de leerlingen verschillende kunst-
vormen ervaren en daarbij bezig zijn met het ontwikkelen van competenties op verschillende

gebieden. De serie kun je zien als een project wat een kop en een staart heeft. De serie
eindigt dan ook vaak in een eindpresentatie

Klassenhopper of gymvervanging

Per klas geeft hij/zij een korte creatieve les van ongeveer 45 à 60 minuten, waarna de leer-
kracht weer terugkeert. De leerkracht heeft zodoende onder schooltijd bijvoorbeeld tijd om

een functioneringsgesprek kunnen voeren. Dit draagt bij een werkdrukverlichting!

Structurele vakdocent

Structurele vakdocent

Een vakdocent is voor langere tijd verbonden aan school. De vakdocent geeft groeps-
doorbroken les en werkt binnen zijn discipline met de klassen aan het beheersen van tech-
nieken en een stuk talentontwikkeling. De vakdocent leert de leerlingen kennen doordat ze

lange tijd verbonden is aan de school en kan aansluiten op de thema’s binnen het curriculum.

Enthousiast geworden? Word ook onderdeel van ons docententeam

Heb jij al veel ervaring en sta je regelmatig voor de klas? Dan ben jij misschien precies degene die wij zoeken! Maar ook als je nog niet veel ervaring hebt, hoef je je geen zorgen te maken. Wij bieden jou de juiste begeleiding en ondersteuning om jouw carrière in het onderwijs een vliegende start te geven. Iedereen is welkom om zich aan te melden! Of je nu een ervaren docent bent of net begint, wij kijken ernaar uit om samen te werken en jou te helpen groeien.

Wat andere over Talentiko zeggen

Mogelijke disciplines voor de lessenseries of bijzondere aanvragen

Talentiko werkt met veel vakspecialisten binnen verschillende disciplines. Als docent kun je lessen geven op basis van jouw expertise in onder andere de onderstaande disciplines.

Staat jouw specialisme er (nog) niet tussen, maar weet je zeker dat het iets toevoegt aan het onderwijs? Laat het ons weten – we staan altijd open voor nieuwe ideeën en vakgebieden!

Hoofd disciplines

Talentiko de lessen Beeldende vorming

Het vormgeven van eigen ideeën door het onderzoeken met materiaal en tech-
nieken. En het (leren) aannemen van een beschouwende houding naar beelden.

Talentiko de lessen Theater

Experimenteren met rollen en fictie, doen alsof; spelenderwijs leren van en
over zichzelf, de ander en hun omgeving.

Talentiko de lessen beweging dans

Leerlingen in beweging brengen op verschillende leergebieden, zelfvertrouwen geven en hun lichaam en als instrument en expressiemiddel leren inzetten.

Muziek ontdekken en muziek ervaren door samen te werken en te beleven; auditief, repeterend en zelfscheppend.

Sub disciplines

Talentiko de lessen debat

Leerlingen leren kritisch en creatief denken vanuit een open en tolerante houding. Ze leren na te denken over hun mens-zijn, de maatschappij en cultuur.
Ze leren ook dialogeren en ontwikkelen mondigheid.

Talentiko de lessen fotografie film

Leerlingen leren technische en historische aspecten van het begrip film en fotografie. Zij leren betekenis geven aan (audio-) visuele uitingen en krijgen de tools om zich door middel van beeld (en geluid) uit te drukken.

Talentiko de lessen wereldorientatie

Leerlingen leren over de wereld, natuur, de mens en maatschappij. Dichtbij huis, over de wereld, in het heden en verleden. Ze gaan de geleerde vaardigheden en technieken op creatieve wijze toepassen.

Talentiko de lessen wetenschap natuur en techniek

Bij leerlingen de ontdekkende en onderzoekende competenties aanspreken en verder ontwikkelen. Uitdagen om een creatieve onderzoekende houding aan te nemen en eigen talenten te ontdekken.

Talentiko de lessen mediawijsheid

Leerlingen worden vaardiger in de huidige en steeds veranderende samenleving, waarin technologie en media een belangrijke rol spelen. Ze leren omgaan met de digitale technologie ontwikkelen vaardigheden om hiermee om te gaan.

Talentiko de lessen creatief-met-taal

Het taalgebied van leerlingen aanspreken door het inzetten van bijzondere werkvormen uit disciplines als rap, spoken-word, poezie en andere creatieve taal-uitingen. Hierdoor wordt het zelfvertrouwen van leerlingen vergroot en het brein geactiveerd.

Talentiko de lessen voeding

Leerlingen maken kennis met voeding, zoals bijvoorbeeld kruiden of vergeten groenten en ervaren alle kanten daarvan: de herkomst, smaak, toepassing en fysieke beleving.

Talentiko de lessen burgerschap

Leerlingen leren verschillende opvattingen en belangen bij elkaar te brengen en op vreedzame wijze tot oplossingen komen. Het nemen van verantwoordelijkheid voor de eigen leefomgeving door er een (creatieve) bijdrage aan te leveren.