Het creatieve proces dat ‘lesplan maken’ heet

Talentikodocent Iris schrijft in haar blog over hoe zij haar lesplan uitwerkt. Een lang en creatief proces, vol met feedback en testmomenten.

Daar zit ik weer. Achter mijn rommelige bureau. Gewapend met te veel losse A4’tjes en twee notitieboekjes begin ik aan mijn lesplan. Althans, ik doe een poging. Want ik heb het nog nooit gedaan. Dus ik denk dat ik het wel kan. 😉

Het lesplan maken. Een creatief proces wat ik persoonlijk wel heb onderschat. Ik heb genoeg ideeën. Toch is het een flinke uitdaging dit in een boeiend lesplan voor kinderen vorm te geven. Een goede opbouw, genoeg afwisseling, met uitdaging, maar het moet ook weer niet te moeilijk. Het lesplan heeft meer eisen dan wat leuke ideeën op papier zetten.

Een creatief proces dus. Onderzoeken, bedenken, creëren, testen, feedback ontvangen… en repeat! Dit riedeltje heb ik al een aantal keer doorlopen. En ik ben nog niet lang niet klaar.

Ik zal een poging doen jullie mee te nemen in mijn proces:

  • De aanmelding: het eerste moment dat ik mijn ideeën op papier moest zetten. Na een flinke brainstormsessie stuur ik drie lesideeën door.
  • Lesdag formulier: dé manier om me voor te bereiden op het intakegesprek. Ik moet een formulier invullen waarin ik de basis van mijn lesdag uitleg. Nu komt dus al het moment dat ik moet kiezen tussen mijn 3 plannen.
  • Tijdens het intakegesprek heb ik nog best veel vragen. Ik merk dat ik heel enthousiast ben over mijn plan, maar tegen praktische punten aanloop. Tijdens het gesprek heb ik kunnen sparren met de intaker. Dat was echt heel fijn! Ook stelde zij nog extra vragen om over na te denken.
  • Idee omzetten in lesplan: dan komen er nu momenten die in elkaar overlopen. Mijn uitgestippelde lesplan begint hier.
  • Tijdens mijn meeloopdag doe ik nieuwe inzichten op. Ik zie hoe een andere Talentikodocent elementen uit haar discipline verwerkt in de les. Dit geeft me nieuwe inspiratie wat ik weer verwerk in mijn eigen lesplan.
  • Feedback van een leerkracht: een moment om mijn lesplan te testen op afwisseling, inspanning & ontspanning en didactische tips te krijgen.
  • Tijdens mijn coachdag is het moment daar: ik ga mijn lesplan in de praktijk testen. Hier blijkt dat mijn lesdag écht te moeilijk is voor de doelgroep en ik de lat een stuk lager moet leggen. Voor zowel de kinderen als mezelf.
  • “Kill your darlings” wordt dit ook wel genoemd. Uren werk zit in mijn vorige lesplan, maar toch besluit ik opnieuw te beginnen. Een heel nieuw idee. Een stuk makkelijker voor iedereen.
  • Brainstormen, onderzoeken en uitwerken. Mijn nieuwe lesplan begint vorm te krijgen.
  • Lesplan feedback: opnieuw laat ik mijn lesplan lezen door een (andere) leerkracht. Mijn focus is: tijdmanagement.
  • Tijdens mijn volgende coachdag heb ik een heel uitgebreid feedbackgesprek gehad met mijn coach. Het goede nieuws: ik deed het best goed en mijn les sloeg aan bij de doelgroep! Maar er zijn ook altijd verbeterpunten. En daar ga ik mee aan de slag.

Sparren, schrappen en schaven. Als ik anderen mag geloven, blijf je dit altijd doen. Eén ding is zeker: ik zal blijven testen en verbeteren in mijn volgende (zelfstandige) lesdagen. Een lang en creatief proces. Maar… alles voor een leuke les en veel blije kinderen. Want daar doe ik het voor! En stiekem kan ik hier mijn creatieve ei ook prima in kwijt.