Marie-Jose bespreekt leerlingen met een speciale behoefte
Onze Talentiko-docent Marie-Jose geeft tips en informatie over het omgaan met leerlingen met een speciale behoefte. Zo vertelt zij in de vijfde Vodcast aflevering alles over klassenmanagement en consequent handelen. Zo zorgt hij voor een goede sfeer en overzicht binnen de klas waarbij hij de leerlingen complimenteert en aandacht geeft.
Over Marie-Jose
Marie-Jose is van oorsprong kindertherapeut, maar is in de Covid-19 periode aan de slag gegaan vakdocent voor Talentiko. Zo is Marie-Jose Yoga mindfulness docent en geeft zij creatieve lessen in beeldende vorming. In haar lessen combineert zij beeldende vorming met filosofie. Zo filosofeert zij met de leerlingen over het leven, een thema, een seizoen of leefomstandigheden. Marie-Jose geeft zelf aan dat haar hart bij kinderen ligt met een aanpassingsprobleem. Dit zijn vaak de leerlingen die niet geheel goed in het gareel passen. Zo ziet en merkt zij al vaak aan de leerlingen hoe zij zich voelen in de klas. Vooral de onrust merkt zij snel op.
Luister naar de wensen van de leerlingen
Marie-Jose beschrijft een situatie waarin zij in een klas werkte met hoogbegaafde leerlingen die erg gevoelig waren voor prikkels. Zo kunnen zij al overprikkeld raken door te veel licht in het klaslokaal. Marie-Jose gaat hier mee om door gehoor te geven aan bepaalde wensen en de leerlingen op hun gemak te stellen en het gesprek aan te gaan. Zo stelt zij zichzelf voor en laat zij de leerlingen weten wat ze die dag gaan doen. Ook vertelt zij dat zij geen cijfers geeft op die dag en dat de leerlingen zichzelf mogen zijn. Daarnaast mogen de leerlingen fouten maken, omdat je van fouten leert!
Betrek de kinderen bij je les
Wel geeft Marie-Jose duidelijk haar eigen grenzen aan. Zo is ze ook duidelijk en streng als iets niet wordt gehandhaafd. Maar ze haalt ook input uit de leerlingen. Zo vraagt ze wat ze gewend zijn, wat hun vaste juf of meester doet enz. Marie-Jose heeft enorme “voelsprieten”. Als zij merkt dat de leerlingen niet geconcentreerd zijn op de les gaat zij opzoek naar een ander ingangetje om de leerlingen te boeien. Dit doet zij vaak door de leerlingen erbij te betrekken. Zo stelt zij vragen aan de leerlingen als “wat zou jij doen” of “wat vind jij daarvan?” De voornaamste leerdoelen van Marie-Jose hebben met motoriek en omgangsvormen te maken. Het belangrijkste is de sociale vaardigheden en de motorische vaardigheden.
“Het belangrijkste vind ik al dat je respect hebt voor elkaar en voor elkaars spullen.”
Ze probeert ook rustmomenten te creëren in de klas zodat de leerlingen in stilte kunnen werken.
Het bespreken van een speciale behoefte gaat ook heel erg over het weten wat en wie je zelf bent. Zo wil ze de leerlingen stimuleren om hun eigen behoeften te ontdekken en dit ook duidelijk uit te spreken naar anderen. Zo voelen de leerlingen zich vaak onbegrepen en daar probeert zij in te bemiddelen. Hoe zorg je ervoor dat een ander begrijpt wat je bedoeld?
Dé gouden tip voor jou
Natuurlijk voel ik ook boosheid of ongeduld als iemand door mij heen gaat praten. Maar het belangrijkste is dat je zelf rustig weet te blijven en dat je ook vanuit het perspectief vanuit het kind probeert te kijken. Je weet, zeker als je maar 1 dag voor de klas staat, nog niks over wat het kind heeft meegemaakt/de achtergrond. Dus het is belangrijk om niet te snel te oordelen over een kind. Je moet het kind ruimte geven om zichzelf te zijn, binnen het eigen kader. Zo laat Marie-Jose ook de leerlingen een eigen kader tekenen. Zo kunnen zij aangeven wat zij nodig hebben en voelen zij zich de baas binnen hun eigen kader.
Nog een laatste concrete tip: Let ook op je ademhaling, je stem en je mimiek in je gezicht. Want leerlingen voelen heel snel je stemming aan. En dat kan best lastig zijn af en toe!
Deel jouw expertise!
Heb jij ook zin om ook een keer langs te komen voor een Vodcast gesprek, over een topic die bij jou op het lijf is geschreven? Stuur dan even een mailtje naar info@talentiko.nl. Wil jij op de hoogte blijven van onze Vodcasts? Dan zou ik zeker even abonneren op ons YouTube kanaal en onze kennisomgeving in de gaten houden!