7x inspiratiebronnen voor jouw creatieve lessen - Hoe laat jij je inspireren?
Zoek jij nog naar nieuwe input voor je lesdag? Of wil je eens een andere soort opdracht uitproberen? Ben je gewoon op zoek naar ideeën om een compleet nieuw lesplan te maken? Zou je graag jezelf verder ontwikkelen/opleiden? Laat je dan hier inspireren!
Vroeger, voordat ik aan Talentiko begon, heb ik veel lessen gegeven aan wisselende groepen kinderen. Ik zocht altijd naar een originele invalshoek. Bijvoorbeeld schilderen met rollers in plaats van kwasten. Of insecten solderen van oude computeronderdelen. Ook hebben we etuis gemaakt van oude plastic tasjes, gingen we stempelen met afwasborstels, verven met knikkers en een doos, papier maken dat kan groeien en nog veel meer! Hoe origineler, hoe beter 😉
Onze kernwaarde is kwaliteit
Originaliteit is trouwens één van onze kernwaardes, waarmee wij scholen aangeven dat we voor kwaliteit staan. Wij willen geen standaard werkjes, maar echt de creativiteit prikkelen! Daarbij helpt het jou ook om leerlingen geboeid te houden. Als jij ze weet te prikkelen door met out-of-the-box ideeën te komen, heb je hun aandacht en zullen ze graag aan de slag gaan met je.
Inspiratiebronnen
Wij hebben een per hoofd discipline wat inspiratiebronnen voor je verzameld. Maak ze eigen, laat je inspireren en breng het in de praktijk!
Beeldende vorming
Op het platform Lesson-up vind je complete lessen die je in kan zetten en kan aanpassen. Die sla je op in je eigen profiel en zo heb je vervolgens je eigen database met lessen. Deze heb je online staan en dus altijd via het digibord paraat.
Drama en theater
Ook voor theaterlessen is er veel te vinden op LessonUp.
Dans
Wist je al dat jij je kan laten opleiden tot Taal en Reken dansdocent?
Daarnaast verkoopt Studio Swing ook een aftelkalender voor kleuterlessen, hoe leuk! De Bewegende Aftelkalender. Voor elke dag een swingende bewegend leren oefening met muziek erbij. Tussen 1 en 25 december dagelijks genieten!
Muziek
Scholen kunnen gebruik maken van een muziekmethodes. Je bent er vast al eens één tegengekomen. Misschien is het interessant om je in z’n methode te verdiepen en hieruit te putten voor je eigen lessen? Op deze website een overzicht van de meeste muziekmethodes.
Wil je nog een opleiding volgen?
Voor het verder ontwikkelen van je vaardigheden bestaat er een subsidie van max €1000 per jaar die je kan aanvragen. Lees hier meer over het STAP-budget.
Tip voor een goed boek
Ten slotte hebben we ook nog een boekentip voor je. Het boek heet: “Begrijpen met je handen” van Annet Weterings en Sabine Plamper.
“Dit praktijkboek richt zich tot volwassenen die graag ‘iets creatiefs willen doen’ met kinderen, maar duidelijk weg willen van kleurplaten en uniforme knutselwerkjes. Die zich afvragen hoe je dat aanpakt zonder dat je het gevoel hebt kinderen te moeten entertainen. De auteurs bieden eenvoudig en uitdagend materiaal waarmee je zonder voorbeeld of thema direct met kinderen aan de slag kunt gaan. Met Begrijpen met je handen zetten de auteurs zich af tegen het traditionele themagerichte knutselen, waarbij een volwassene laat zien hoe het moet. Het toont vooral de essentie van creëren: concentratie en zelfontdekkend leren. De prachtige beelden en een praktische tekst bieden thuis, op school en in kindercentra inspiratie, visie en handvatten voor de begeleiding van creatieve processen, opdat kinderen zich ontwikkelen tot creatieve, zelfstandige mensen.Als kinderen ‘mooi tekenen’ vinden we dat prachtig. Maar de eerste jaren ‘krassen ze alleen maar’. Veel volwassenen begrijpen niet wat kinderen aan het doen zijn als ze krassen, smeren of eindeloze lijnen trekken. Of waarom oudere kinderen vaak moeilijk te motiveren zijn om te gaan tekenen of schilderen – net zoals veel volwassenen trouwens.Er zijn talloze voor de hand liggende en verrijkende mogelijkheden die niet veel voorbereiding vragen en bovendien weinig kosten. Het enige wat je ervoor nodig hebt, is een andere houding naar kinderen toe. “
‘Een uitstekend boek dat zich richt op creatieve activiteiten, óók voor jongens, – juist voor jongens!’ – prof.dr. L.W.C. (Louis) Tavecchio, emeritus hoogleraar pedagogiek bij de UvA ‘Zelfontdekkend leren is een kernbegrip in dit boek. Terecht! Wat is voorgedaan, kunnen we niet meer zelf ontdekken, terwijl datgene wat we zelf hebben kunnen ontdekken niet alleen maximaal onze inzet en vermogens aanspreekt, maar ook tot blijvende inzichten en vaardigheden leidt.’ – dr. Ewalt Vervaet, recensie op www.moeders.nu