Elise vertelt over haar Talentiko-lesdag

Onze Talentiko-docent Elise vertelt over hoe haar Talentiko-lesdag eruit ziet. Ben jij nieuwsgierig naar hoe andere Talentiko-docenten hun lesdag invullen? Laat je inspireren door Elise die vertelt hoe het sprookje “Peter en de wolf” gebruikt tijdens het lesgeven.

Hoe begint de lesdag?

Meestal hebben kinderen bepaalde gewoontes. Zeker bij de kleuters komt dit veel voor. Elise begint altijd met deze gewoontes. Denk bijvoorbeeld aan het zingen van bepaalde liedjes. Het mooie is dat dit dan aansluit op haar discipline. Het is normaal dat je als invaller niet weet welke gewoontes er in de klas spelen. Daarom vraagt Elise het altijd aan de kinderen zelf. Leg uit dat je nieuw bent en vraag de kinderen om je te helpen. Dit vinden ze meestal alleen maar leuk!

Vervolgens vertelt Elise iets over haarzelf. Daarbij kan ze ook peilen hoeveel de kinderen weten van muziek. Dit is leuk en interessant voor de rest van de dag. Ten slotte worden er ook namenspelletjes gedaan. Het is belangrijk om de namen van de kinderen te weten. Meestal ligt er wel een plattegrond met de namen erop, wat ook kan helpen bij het aanspreken van kinderen. Door een ritmische namenspelletje te doen, koppelt ze dit onderdeel meteen aan haar discipline.

    Leren door middel van het sprookje “Peter en de Wolf”

    De rest van Elise haar lesdag staat het sprookje ‘Peter en de Wolf’ centraal. Dit is een sprookje van een Russische componist. Hij heeft elk personage gekoppeld aan een muziekinstrument en melodie. Hier omheen is haar lesplan gebouwd.

    Haar les begint altijd met het verhaal voorlezen. Daarna worden er vragen gesteld, zoals welke personages er in het verhaal zitten. Kinderen raden al snel goed. Daarna laat Elise de fragmenten horen. Vervolgens mogen de kinderen raden welke melodie bij elk personage hoort. Ook dit kunnen de kinderen erg goed!

    Afhankelijk de lesdag is en de leeftijdscategorie, doet ze verschillende activiteiten rondom dit verhaal. Denk bijvoorbeeld aan:

    • Een tekening maken van hun favoriete moment uit het sprookje;
    • namen van personages opschrijven;
    • het verhaal naspelen;
    • en als er tijd is het echte sprookje laten horen. Dit duurt ongeveer een half uur. Elise maakt hier dan een spannend theater moment van, door bijvoorbeeld de gordijnen dicht te doen.

    Op deze manier probeert Elise er een afwisselende en leuke dag van te maken.

    “In dit sprookje is elk personage gekoppeld aan een muziekinstrument en melodie.” 

    Welke vaardigheden leren de kinderen?
    Elise hoopt dat kinderen leren te luisteren naar muziek. Kinderen kunnen tijdens haar lesdag verschillende aspecten van muziek ontdekken:

    • ontdekken dat je op een andere manier kunt koppelen, bijvoorbeeld door een verhaal en personages te horen;
    • ontdekken dat muziek een verhaal verteld;
    • ontdekken dat het fijn is om naar muziek te luisteren;
    • ontdekken dat je muziek op verschillende manieren kunt beleven. Bijvoorbeeld door te tekenen op de muziek;
    • ontdekken dat er emoties zitten aan muziek.

    Ook kunnen kinderen tijdens haar les andere soort creatieve vaardigheden ontdekken. Door de les interdisciplinair in te steken, ontdekken kinderen wat ze wel en niet leuk vinden. Uiteindelijk vindt niet elk kind alles leuk, maar iedereen vindt wel iets leuk.

    Flexibel zijn is je kracht als creatief docent
    Elise vertelt dat ze zelf ook aankijkt hoe haar les uitpakt. Gun jezelf dat ook. Ook voor jou als (inval)docent is het kijken welk onderdeel goed aansluit en welke minder goed. Ook zit er een groot verschil tussen de kleuters, onderbouw, middenbouw en bovenbouw. De kleuters zijn gewend om meer te spelen. Groep 3/4 kan al schrijven en heeft ook al meer een werkhouding. Hierin verschilt het lesplan ook een beetje. Kijk vooral naar wat kinderen kunnen en willen.

    Wat vind jij inspirerend aan lesgeven?
    Elise benoemt meteen dat het vermakelijk is om met kinderen te werken. “… omdat ik ze grappig vind. Je bedenkt iets van hoe het zou gaan, maar je wordt altijd verrast door kinderen. Ze kunnen heel gevat om de hoek komen.” Ook is het leuk om te zien hoe boeiend ze zo’n sprookje vinden, zegt Elise. Je probeert een band op te bouwen met de klas, hoe weinig tijd je ook hebt. “Soms kom je ook terug op de school. Je herkent de kinderen en zij jou. Dan heb ik het idee dat ze het leuk hebben gehad. Anders zouden ze niet zo enthousiast zijn.”

    Ook is het leuk om de afwisseling te hebben in je eigen leven. Elise studeert hiernaast. Het is leuk om de dingen die je leert meteen in de praktijk te kunnen brengen. Om heel concreet met een klas aan de gang is vindt Elise leuk.

    Deel jouw expertise!
    Heb jij ook zin om ook een keer langs te komen voor een Vodcast gesprek, over een topic die bij jou op het lijf is geschreven? Stuur dan even een mailtje naar info@talentiko.nl. Wil jij op de hoogte blijven van onze Vodcasts? Dan zou ik zeker even abonneren op ons YouTube kanaal en onze kennisomgeving in de gaten houden!