Neem een kijkje in de lesdag van Reina

Ben je nieuwsgierig naar hoe andere Talentiko-docenten hun lesdag invullen? Laat je inspireren door Reina die vertelt over hoe zij als muziekdocent lesgeeft. Ze geeft verschillende tips over hoe je kinderen mee krijgt die het wat spannend vinden en hoe je aansluit op de behoefte van de groep.

Wil je Reina’s tips liever visueel zien? Scroll dan naar beneden en bekijk de Vodcast!

Werk vanuit een basisplan
Reina werkt vanuit een basisplan waar verschillende componenten in verwerkt zitten. Zo heeft het muziekvak verschillende domeinen, bijvoorbeeld luisteren, spelen, noteren, componeren, zingen en creëren. Op het moment dat ze voor de klas staat, bepaalt ze aan de hand van de leeftijd en dynamiek van de groep welke componenten ze gaat gebruiken voor deze dag.

Het afstemmen op de groep van wat zij het meest nodig hebben, vindt Reina ook juist het leukst om te doen.

Begin met een kennismaking (en zingen natuurlijk)
Als muziekdocent kan het natuurlijk niet ontbreken om zingend te beginnen. Dit doet Reina door middel van muzikale kennismakingsspellen. Volgens haar is het belangrijk om de kinderen even te zien en te horen. Tijdens het kennismaken kun je kijken hoe de dynamiek van de groep is en daar in je hoofd de dag alvast op afstemmen.

Wissel af met verschillende werkvormen
Reina vertelt na de kennismaking als eerste wat het doel van de dag is. Van tevoren heeft ze dit in het lesplan verwerkt, zodat voor iedereen duidelijk is waar de kinderen naar toe werken. Na een gezamenlijk moment gaan de leerlingen in groepjes uiteen om met de opdracht aan de slag te gaan.

Zorg dat de kinderen genoeg uitgedaagd worden om betrokken te blijven bij het project. Reina doet dit door:

  • Het gebruik van verschillende werkvormen
  • Het gebruik van verschillende disciplines, bijvoorbeeld ook genoeg bewegen
  • Het gebruik van verschillende materialen, bijvoorbeeld werken met instrumenten

Werk vanuit een doel
Reina formuleert altijd doelen waarvan ze het belangrijk vindt dat ze het eind van de dag kunnen. Bijvoorbeeld: aan het einde van de dag kunnen ze x liedje zingen, op instrumenten begeleiden en presenteren aan de rest van de groep. Vergeet niet om op de dag zelf wel te kijken naar wat relevant is voor de kinderen.

Stom is spannend
Er zijn altijd wel paar kinderen die muziek aan het begin niet leuk vinden. Vaak zeggen kinderen dat ze het dan “stom” vinden, maar inmiddels is Reina er wel achter gekomen dat het dan vooral spannend is. Reina benoemd een paar tactieken die ze gebruikt om ook deze kinderen mee te krijgen met de les:

  1. Bedenk iets wat bij hun aansluit
  2. Hun persoonlijk wat meer (persoonlijke) aandacht geven
  3. Ga het gesprek aan (als het oudere kinderen zijn)
  4. Zoek naar oplossingen wat de les minder spannend zou kunnen maken voor deze kinderen

Ga het gesprek aan
Vooral bij kinderen uit de bovenbouw is het belangrijk om het gesprek aan te gaan. Maak bespreekbaar wat ze spannend of stom vinden. Bijvoorbeeld: “Hé, ik zie dat je het moeilijk vindt. Vind je muziek een beetje spannend?” Ga vervolgens na wat ze er spannend aan vinden en probeer ze hierin tegemoet te komen. 

Hier zijn wat voorbeelden:

  • Vindt iemand het spannend om voor de groep op te treden? Kijk dan of iemand in de ondersteuning iets kan doen.
  • Of het gesprek aan gaan met de hele groep en benoemen dat deze leerling het een beetje spannend vindt. Vraag daarna wie het nog meer spannend vindt. Hiermee maak je het bespreekbaar.

Pas je lesplan aan per de leeftijdscategorie
Bij kleuters doet Reina veel minder klassikaal en veel meer in groepjes. Ze merkt dat voor een muziekles 20-25 min in de kring de max is. Daarna gaan ze in groepjes aan de slag. Bij jongere kinderen gebruikt Reina ook andere disciplines, zoals tekenen. Vanaf de middenbouw is de concentratieboog langer, dus kan ze meer op de inhoud gaan zitten.

Laat je inspireren door kinderen
Op de vraag wat Reina zo inspireert aan het lesgeven, zegt ze vol overtuiging: “de verwondering van kinderen en het over de drempel helpen van kinderen die het spannend vinden”. Het is mooi om te zien dat ze zichzelf verbazen dat ze het wél kunnen. Zijn de kinderen betrokken? Is het betekenisvol voor hen? Is de groepssfeer veilig? 

Durf spontane momenten te laten gebeuren
Ten slotte heeft Reina dé gouden tip: op het juiste moment je lesplan durven te laten vieren ten behoeve van de kinderen. Natuurlijk is het belangrijk dat je goed voorbereid bent. Maar het is ook goed om niet koste wat het kost jouw plan door te drukken als je voelt dat er weerstand is. Zo ontstaan er (creatieve) spontane momenten en dynamieken die nooit gebeuren als jij je aan je plan houdt. 

Deel jouw expertise
Heb jij ook zin om ook een keer langs te komen voor een Vodcast gesprek, over een topic dat jou op het lijf is geschreven? Stuur dan even een mailtje naar info@talentiko.nl. Wil jij op de hoogte blijven van onze Vodcasts? Abonneer je dan op ons YouTube kanaal en houd onze kennisomgeving in de gaten!