Neem een kijkje in de lesdag van Anne

Anne is uitvoerend musicus en student aan het conservatorium. Met haar lessen introduceert zij klassieke muziek aan de jonge doelgroep. Samen met de kinderen maakt zij tijdens haar lesdag prentenboeken!

Wil je Anne’s tips liever visueel zien? Scroll dan naar beneden en bekijk de Vodcast!

Zo ziet Anne haar les eruit
Anne is zelf heel beeldend en verhalend ingesteld en daar gaan ook haar lessen over. Op de Kunstacademie vond ze het zelf het leukste om prentenboeken te maken, dus dat is waar ze nu ook les in geeft.

De insteek van de les verschilt wel per leeftijd, maar vanaf groep 3 geeft ze deze les al. Vanaf de middenbouw neemt Anne de kinderen graag mee in het proces van hoe het boek eruit ziet. Ze begint met een paar spelletjes, verbeelden en laten omschrijven wat de kinderen zien. Daarna begint het proces van het bedenken van een prentenboek. Hierin staan een aantal vragen centraal:

  • Waar gaat je verhaal over?
  • Wat voor karakter zit er in het verhaal?
  • Hoe ga je het verhaal indelen?

Zo sta je zelfverzekerd voor de klas
Om zelf rustig voor de klas te kunnen staan, zijn er 3 belangrijke aspecten waar je voor moet zorgen:

  1. Goede voorbereiding
  2. Duidelijke verwachtingsmanagement
  3. Afwisseling tijdens je lesdag

1. Zorg voor een goede voorbereiding
Soms heeft Anne van tevoren al even contact met de school. Dat kan de leerlingen helpen, omdat ze dan al voorbereid zijn op dat er een andere docent komt met een ander lesprogramma. Het is normaal dat het begin van de lesdag even zoeken is: wat is waar? Waar moet ik heen? Welke leerlingen horen in mijn klas?

    Een aantal dingen kun je wel zelf voorbereiden:

    • Zorg dat je alles klaar hebt liggen voordat de kinderen komen
    • Check op wat voor tijden jouw klas pauze heeft
    • Vraag na wat er op deze school wel en niet mag. Denk bijvoorbeeld aan: waar mogen de leerlingen niet komen? 
    • Vraag waar jij de benodigde materialen vandaan kan halen
    • Vraag bij wie je hulp kunt vragen als ik dat nodig is

    2. Benadruk dat het een andere dag is dan anders
    Vaak krijgen kinderen in korte blokken les, zoals eerst een blok rekenen en daarna een blok taal. Anne vertelt dat zij in haar lesdag juist een proces aan wilt gaan dat de hele dag duurt. Dit vraag een andere concentratie van de kinderen. Ze benadrukt dat er niet gehaast wordt, maar eerst juist veel wordt geprobeerd en geëxperimenteerd. De belangrijkste tip voor het begin van je lesdag is dus: vertel dat de leerlingen een totaal andere dag krijgen dan ze normaal gewend zijn.

      Door middel van een powerpoint zorgt Anne ervoor dat de dagindeling duidelijk is voor de klas. In de powerpoint staat onder andere de planning, wat regels, voorbeelden of een filmpje.

      3. Ga voor afwisseling
      Volgens Anne is het belangrijk om genoeg afwisseling in je lesdag te hebben. Een creatief proces duurt lang en vergt veel concentratie, waardoor een pauze tussendoor essentieel is. Je kunt je programma afwisselen met bijvoorbeeld een spelletje, filmpje of buitenspelen. Juist het buiten razen is belangrijk om daarna weer te kunnen concentreren.

      Zo krijg je iedereen aan het werk
      Hoe zorg je ervoor dat iedereen aan het werk blijft als er een paar zijn die geen zin hebben? Zo luidde de vraag. Anne benoemt dat ze alles behalve wilt dwingen. Het kan zijn dat er een paar tussen zitten die dan gaan lopen klieren, daardoor kan de rest ook niet meer concentreren.

      Wat Anne vaak probeert: om ze dan even apart te zetten. Even op de gang rustig werken. Dat is niet bedoeld als straf, maar meer dat ze zich daar wel kunnen concentreren. Vaak is het de rust die ze dan even nodig hebben en de gang werkt dan goed!

      Zo sluit Anne de dag af
      Ook het einde van de dag is belangrijk om aandacht aan te geven. Vaak maakt Anne er een kleine expositie van, een soort mini museum. Dan leggen de kinderen hun werk mooi neer op hun tafel en kunnen ze rondlopen om zo ook het werk van een ander te bekijken.
      Als ze merkt dat sommige kinderen graag willen vertellen over hun werk, geeft ze die mogelijkheid ook. Dan laat ze hen voor de klas staan en hun verhaal vertellen.

      Creativiteit en kinderen
      In het proces merk je het verschil in leeftijd. Anne ziet duidelijk jonge kinderen gelijk ‘aan’ gaan. Bepaalde opstapjes zijn niet nodig, want ze gaan gewoon aan de slag. De fantasie is groot! Terwijl oudere kinderen vast kunnen zitten in alle opties die er zijn. Die moeten meer leren maar ‘gewoon te gaan’.

      Laat je inspireren door kinderen
      Het leukste aan lesgeven volgens Anne? Dat is om te zien wat er bij de kinderen uit komt! Hoe ze van iets wat zij verzint een totaal andere draai aan kunnen geven. Het is mooi om te zien dat ze iets op papier zetten wat ze zelf hebben bedacht en dat ze daar zelf ook zo blij mee zijn.

      Anne’s gouden tip voor jou
      Het is al eerder benoemd, maar dé tip voor jou is: afwisseling! Zorg ervoor dat je de lesdag opgesplitst in kleine delen wat samen een geheel vormt. Eerder had Anne hier zelf ook moeite mee, maar ze kwam al snel tot de ontdekking dat kinderen niet dezelfde concentratieboog hebben als zij zelf 😉

      Deel jouw expertise
      Heb jij ook zin om ook een keer langs te komen voor een Vodcast gesprek, over een topic dat jou op het lijf is geschreven? Stuur dan even een mailtje naar info@talentiko.nl. Wil jij op de hoogte blijven van onze Vodcasts? Abonneer je dan op ons YouTube kanaal en houd onze kennisomgeving in de gaten!