De kinderboekenweek: van boek tot verbeelding!

In de kinderboekenweek is er extra aandacht voor lezen op school. Liset is kinderboekenillustrator en geeft les via Talentiko. Lees Liset haar les insteekt.

Ik was als kind gek op lezen, maar ook op heel veel andere dingen; in bomen hangen, knutselen, fietsen, steppen, verstoppertje etc. Lezen deed ik om tot rust te komen, even wegzakken in je eigen fantasie en eigen wereld. Het werkte ontzettend goed voor mij en denk dat door de verbeeldingskracht te prikkelen tijdens het lezen, ook mijn creatieve kant zich sterk ontwikkeld heeft. Niemand leest een boek namelijk hetzelfde! De woorden neem je waar, maar de rest vindt plaats in je verbeelding. 

Mijn dochter van 4 kan nog niet lezen, maar lezen hoort er wel bij. We lezen dagelijks, maar ze verwerkt ook boeken in haar spel. Zo pakt ze bijvoorbeeld een boek van dikkie dik en verzint bij de plaatjes haar eigen verhaal. Alle knuffels en poppen om haar heen zitten aandachtig te luisteren. Zij brengt het verhaal tot leven en ze voert een ritueel uit; het lezen in de kring op school trekt zij door in haar spel. 

Talentiko-docent en kinderboekenillustrator Liset
In de kinderboekenweek is er extra aandacht voor lezen op school. Hoe leuk is het als er in deze week een echte kinderboekenillustrator een dagje les komt geven, omdat de juf of meester er niet is. Les krijgen van een echte kunstenaar kan zoveel indruk maken! 

 

Sfeerimpressie van de Talentiko-dag van kinderboekenillustrator Liset

 

Liset is kinderboekenillustrator en heeft speciaal voor de kinderboekenweek een les gemaakt binnen het thema; gi-ga groen. Tijdens de les leest ze voor uit haar eigen boek: ‘Het verlegen vogeltje’. Hierbij laat ze ook alle tekeningen zien. De kinderen leren wat het inhoud om illustrator te zijn en kruipen vervolgens zelf in de huid van een illustrator; zij mogen namelijk hun eigen vogel-karakters ontwerpen. Uiteraard laat Liset ze kennis maken met materialen en technieken die bij het vak horen en mogen zij gerust “buiten de lijntjes kleuren”. De opdracht is namelijk: hoe vreemder, hoe beter.

Voor de oudere leerlingen heeft zij een lesprogramma waarbij de leerlingen een prentenboek gaan maken aan de hand van een eigen verhaal. Liset vertelt uit eigen ervaring hoe een prentenboek tot stand komt. De leerlingen gaan hun eigen verhaal vormgeven door middel van een zogeheten “storyboard”. Ook zij gaan weer experimenteren met materialen, schetsen en werken uiteindelijk naar een volledig uitgewerkt prentenboek toe. 

Voor alle leeftijden geldt dat ze tijdens deze les uitgedaagd worden om vanuit hun verbeeldingskracht te gaan werken. Zij leren met de juiste tools daar vorm aan te geven, waardoor ze aan het eind van de lesdag een compleet eigen en uniek beeldverhaal in handen hebben.

Meer weten? Bekijk deze video en ontdek wat lezen met de creativiteit en verbeeldingskracht doet.